2013. február 15., péntek

Semla - a svéd húsvéti sütemény

Ezt a sütit a svédek húshagyó keddtől kezdve egészen húsvétig eszik és készítik. Utána és előtte egyáltalán nem fogyasztják. Azt mondanám egy kicsit a képviselő fánkra hasonlít, mondjuk a semla kelttésztából készül.
Már régóta tervezem az elkészítését. Kaptam is egy remek receptet, ami az arla.se volt. Természetesen, csak annyira emlékeztem, hogy erről az oldalról van, ezért is lehetséges, hogy véletlen egy másik receptet készítettem el.
A recept egyébként nem volt valami jó. A zsemlék receptje még pontos volt, de a krémet kb. szerintem fél adaghoz írhatták, vagy még kevesebbhez, mert nagyon kevés lett. Szerencsére volt itthon még tejszín és több mandulamassza is, így tökéletes lett. :)




Hozzávalók:

  • 2 dl tej
  • 25 g élesztő
  • 75 g vaj
  • 5 dkg cukor
  • 1 teáskanál kardamom
  • 1 tojás
  • 35 dkg liszt


Átgyúráshoz:

  • 5 dkg liszt
  • 2 teáskanál sütőpor


Kenéshez:

  • 1 tojás


Töltelék:

  • 30 dkg mandulamassza (marcipán is jó) vagy 15 dkg mandula és 15 dkg cukor ledarálva, összegyúrva
  • 1 dl tej
  • 5 dl tejszín
  • 5 evőkanál porcukor
  • habfixáló (ha szükséges)



Elkészítés:
A langyos tejben felfuttatjuk az élesztőt, majd hozzáadjuk a cukrot a kardamomt, a megolvasztott vajat,  
a tojást és a lisztet. Összegyúrjuk és fél óráig állni hagyjuk. (a tészta nagyon lágy lesz, először gondoltam pótolom a lisztet de végül nem tettem, mert a recept szerint a pihentetés után kell még hozzágyúrni) Ezután hozzágyúrjuk a sütőporral elkevert lisztet és 12 darabot formálunk belőle. Hagyjuk még fél óráig kelni  majd tojással megkenjük és 225 fokos sütőben 10 percig sütjük.
A mandulamasszát a tejjel összegyúrjuk. A kihűlt zsemlék tetejét levágjuk. A belsejükből egy kis tésztát kikanalazzunk és hozzáadjuk a mandulamasszához.
A masszát visszatöltjük a zsemlékbe. A tejszínt a cukorral felverjük (és ha nem lenne elég kemény a habunk habfixálót is adunk hozzá)
A habot a zsemlékre nyomjuk, majd rátesszük a tetejüket.




9 megjegyzés:

  1. Ezt nem is ismertem. Nagyon érdekes! :-)) Ezek szerint a zsemle édes. Jól jöhet vasárnap reggelire. Úgyis annyira sütnék valamit! :-))

    VálaszTörlés
  2. Ügyes vagy, nagyon szépek lettek, meg persze biztosan finomak is! :)

    VálaszTörlés
  3. Jól néz ki! A marcipános krémmel elképzelem, hogy milyen fincsi:-)

    VálaszTörlés
  4. Szia! Azt tudtad, hogy eredetileg mély tányérban tálalják, és leöntik langyos tejjel, úgy eszik? :D

    VálaszTörlés
  5. Gyors voltam, ma el is készítettem. Valami mennyei édes zsemlét kaptam végeredménynek! :-)) Hálás köszönet a receptért!

    VálaszTörlés
  6. Én is elkészítettem a zsemléjét! Köszi, nagyon finom!! :)

    VálaszTörlés
  7. Csatlakozom a többiekhez: nagyon jól néznek ki! Kipróbálós! :)

    VálaszTörlés

Köszönöm a hozzáaszólásodat! :)

Printfriendly

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...